, 2023/4/11

A nonfungible token (NFT) kifejezés általában egy olyan kriptográfiai eszközre utal a blokkláncon, amely egy olyan megfoghatatlan és egyedi digitális tárgyat képvisel, mint például egy műalkotás, egy fénykép, egy játékbeli gyűjtőeszköz vagy egy tweet, amelyet más eszközök nem tudnak helyettesíteni, mivel kivételes tulajdonságokkal rendelkezik.

Hogyan hozzunk létre egy NFT t

Minden egyes NFT egyedi és korlátozott mennyiségben létezik, és nem cserélhető fel; a hitelesség és a tulajdonjog bizonyítékaként funkcionálhat. Az NFT-ket metaadatok és egyedi azonosítók, például vonalkódok különböztetik meg egymástól. Az eszközt alkotó információkat metaadatoknak nevezzük. A metaadatok lehetővé teszik a felhasználók számára, hogy a tárgyakat nem a teljes tárgy, hanem a metaadatok alapján vásárolják vagy adják el.

Az NFT-k célja a fizikai tárgyak kézzelfogható tulajdonságainak, például az egyediségnek, a ritkaságnak és a tulajdonjog bizonyításának megismétlése. Ezzel szemben a helyettesíthető javak cserélhetők, mivel nem egyedi tulajdonságaik, hanem értékük jellemzi őket. A digitális termékek azonban csak akkor érvényesek, ha a termékkel együtt használják őket. Az NFT-k prototípusai a színes érmék voltak, amelyek a Bitcoin-hálózaton 2012-ben létrehozott kísérleti eszközökre utalnak.

Az első, nem párosítható, kereskedhető blokkláncjelzőt képviselő eszköz 2014-ben jött létre kísérletképpen a New York-i New Museumban megrendezett Seven on Seven konferenciára. Bár a digitális gyűjtemények és a művészeti NFT-k továbbra is a legnagyobb figyelmet a kriptoközösségben, potenciális felhasználási eseteik száma folyamatosan növekszik. Az olyan általános felhasználási esetektől, mint a digitális művészet és a játékok, kibővülnek a divat, a zene, az akadémia, a valós világbeli tárgyak tokenizálása, a szabadalmak, a tagsági értékesítés és a hűségprogramok felé.

Az NFT-technológia előnyeinek a decentralizált pénzügyek (DeFi) funkcionalitásával való kombinálására is van lehetőség. Lehetőség van például nem-fungible tokenek kölcsönzésére és kölcsönadására, és azok biztosítékként is felhasználhatók a hitel fedezeteként. Bárki, aki digitális alkotásait, például tartalmat, művészetet, zenét és fényképeket szeretne értékesíteni és megosztani, létrehozhat NFT-ket. Íme egy gyakorlati útmutató a nonfungible tokenek létrehozásának sikeres beugrásához.

Az NFT létrehozása meglehetősen egyszerű folyamat. A felhasználók például kiválaszthatják a tartalmukat, és kapnak egy kriptotárcát. Kiválaszthatnak egy megfelelő NFT piacteret, és követhetik annak utasításait. Miután egy NFT-t létrehoztak, készen áll arra, hogy elküldjék barátaiknak vagy eladják gyűjtőknek.

Válaszd ki a formátumot és a tartalmat

Először is az alkotóknak ki kell választaniuk az NFT formátumát. Bármilyen multimédiás fájlból létrehozhatnak egy nem párosítható tokent. Ez lehet egy digitális festmény, egy fénykép, egy szöveg, egy hangfájl vagy egy videó valamilyen nevezetes eseményről. Vannak más kreatív termékek is, például kripto-gyűjteményi termékek, videojátékok virtuális tárgyai, például avatárok, fegyverek és valuta, valamint virtuális földek a metaversekben, amelyek szintén megjeleníthetők NFT-ként.

Természetesen itt is van hely az alkotók ötleteinek, hiszen úgy tűnik, manapság minden digitális dolog lehet NFT.

Lehet például a világháló forráskódja, amelyet feltalálója, Sir Tim Berners-Lee 5,4 millió dollárért adott el NFT formájában, George Church professzor genetikai adatainak "nagy felbontású művészi megjelenítése", vagy az első ember adatai, aki valaha is szekvenálta saját DNS-ét. Ezenkívül még mindig van helye a nem digitális tokenizált valós világbeli eszközöknek, az ingatlanoktól a gyémántokon át a designer tornacipőkig, amelyek mindegyike NFT-k formájában kerül értékesítésre.

Ami a formátumot illeti, az alkotók teljes választási szabadságot kapnak. Ez függhet az alkotásuk témájától és a fantáziájuktól.

Ne feledd, hogy miután az alkotók eldöntötték, hogy milyen tartalmat és milyen formátumban szeretnének NFT-ként megjeleníteni, át kell konvertálniuk azt a megfelelő fájltípusba, különösen, ha az még nem digitális. A legtöbb elemet általában PNG (portable network graphics) vagy GIF (graphics interchange format) fájlként tárolják. A szövegek jellemzően hordozható dokumentumformátumban (PDF), míg a zenét valószínűleg MP3 formátumban, a videót pedig MP4 formátumban tárolják.

Hogyan hozhatók létre és menthetők az NFT-k

Az NFT-k értékét egyediségük határozza meg. Vannak olyan helyzetek, amikor a felhasználók több azonos példányt szeretnének létrehozni alkotásaikból. Ha például egy gyűjthető tárgyat árul, különböző változatokat kínálhat, amelyek közül egyesek exkluzívabbak, mint mások. Ebben az esetben el kell döntenie, hogy egy adott NFT hány azonos példányát fogja felvenni a blokkláncba, mivel ez a szám fix, és az NFT-k a létrehozásuk után immunisak lesznek bármilyen módosításra. A nem-fungible tokenek létrehozásának folyamatát pénzverésnek nevezzük. A kifejezés arra a folyamatra utal, amelynek során egy digitális elemet eszközzé alakítanak a blokkláncon. Hasonlóan ahhoz, ahogyan a fémpénzeket létrehozzák és forgalomba hozzák, az NFT-ket is verik, miután létrehozták őket. A folyamat után a digitális elem hamisíthatatlanná, biztonságosabbá és nehezebben manipulálhatóvá válik.

Mivel nem megmásítható tokenként jelenik meg, ezután megvásárolható és kereskedhető, valamint digitálisan nyomon követhető, amikor a jövőben újra eladják vagy begyűjtik. Egyes NFT-technológiák lehetővé teszik, hogy folyamatos jutalékot fizessenek az eredeti létrehozónak, amikor egy hivatkozott elem gazdát cserél. A token verésekor az alkotók beprogramozhatnak egy jogdíjfizetési záradékot, hogy digitális tárgyuk későbbi értékesítése passzív jövedelmet generáljon számukra. Ha a művük népszerűvé válik és növekszik az értéke, akkor pénzbeli hasznot húzhatnak belőle. A pénzverési folyamat akkor kezdődik, amikor aláírta az NFT-t és befizette a gázdíjat. A tranzakció érvényesítését követően láthatod majd az újonnan veretett NFT-det a profilodon.

Válaszd ki az NFT piacteret

Miután a leendő NFT digitális tárgya elkészült, ideje kiválasztani egy NFT piacteret, ahol eladhatja azt. A platform kiválasztása az NFT-k veretésének lényeges része, és a helyes választás itt számos tényezőtől függ, többek között bizonyos blokklánc-típusoktól, a támogatott szabványoktól és formátumoktól, a hozzáférhetőségtől és az NFT veretésének árától. Az első szabvány, amely a nem pénzzé tehető digitális eszközök Ethereum blokkláncon való ábrázolására szolgált, az ERC-721 volt. Az ERC-1155-ös szabvány félig-fungibilitást kínál.

Az ERC-721-től eltérően, ahol az egyedi azonosító egy eszközt képvisel, az ERC-1155 token egyedi azonosítója egy egész osztálynyi fungibilis eszközt képvisel, amelyekből a felhasználó tetszőleges számot átadhat másoknak. Az ERC-998 szabványon alapuló komponensek azok a sablonok, amelyek szerint az NFT-k lehetnek nem helyettesíthető vagy helyettesíthető eszközök. Az Ethereum nem rendelkezik monopóliummal az NFT-k tekintetében. A platformok többsége azonban Ethereum-alapú. Más, nem Ethereum NFT piacterek olyan blokkláncok ökoszisztémáihoz tartoznak, mint a Cosmos, a Polkadot vagy a Binance Smart Chain, hogy csak néhányat említsünk.

Mindegyik NFT piactér kissé másképp működik, és sajátos utasításokkal, valamint előnyökkel és hátrányokkal rendelkezik. Például egyes NFT-k kurátori, míg mások önkiszolgáló alapúak. Az NFT-k létrehozása egyes platformokon olcsóbb, mint másokon, míg egyes piacterek nem támogatnak bizonyos fájlformátumokat. Egyes platformok felhasználóbarátok, míg más platformok összetett felhasználói felülettel (UI) rendelkeznek, amely megfélemlítheti az új felhasználókat. Jelenleg rengeteg NFT piactér van a kriptotérben. A nem kurátori platformok a kurátori platformok életképes alternatívájaként jelentek meg, mivel mindenki számára ingyenes hozzáférést biztosítanak.

Ahhoz, hogy NFT-ket töltsenek fel rájuk, a felhasználóknak csak regisztrálniuk kell, és tranzakciós díjat kell fizetniük egy token veretéséhez. Az egyik nem kurátori platform az OpenSea, amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy NFT-ket verjenek és kereskedjenek velük, adatokat nézzenek róluk és statisztikákat ellenőrizzék. A 2017-ben létrehozott OpenSea szinte az összes kriptoművészeti gyűjteményt, valamint számos népszerű blokkláncjátékból származó hatalmas mennyiségű elemet tart nyilván. A platform meglehetősen felhasználóbarát alkotófelülettel rendelkezik, amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy gyorsan és hatékonyan hozzanak létre egy ingyenes, nem-fungible tokent.

Egy másik tömeges piactér a Rarible, egy önkiszolgáló platform, amely történetesen összekapcsolódik az OpenSea-val. Az NFT létrehozásának folyamata a Rarible-n nagyon hasonló az OpenSea-hoz, de a funkcionalitása némileg eltér. Például a formátumok száma korlátozott, és a művek mérete kisebb. Mindazonáltal a Rarible nagy forgalmat bonyolít, és lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy tokeneket verjenek az eladás előtt, míg az OpenSea a token verését az eladáskor kezeli.

Az önkiszolgáló platformokkal ellentétben a kurátori platformok szelektívebbek az alkotókkal kapcsolatban. Ahhoz, hogy a SuperRare vagy a Nifty Gateway oldalon elkezdhessék a digitális tartalmak értékesítését, az alkotóknak szigorú kiválasztási kritériumokkal ellátott jelentkezési lapot kell benyújtaniuk, és hosszú várakozási idővel kell számolniuk a szakértők döntésére.

Hozz létre egy pénztárcát, és birtokolj néhány kriptot

A kriptopénz tárca minden blokkláncrendszer kritikus eleme. A blokklánc alapelvei szerint a felhasználóknak tárcákra van szükségük a különböző platformokhoz való hozzáféréshez, a tranzakciók aláírásához és az egyenlegük kezeléséhez. Ezért az NFT piacterek kiküszöbölik a felhasználói fiókadatok tárolásának szükségességét, így a platform biztonságosabbá válik. Számos kriptopénz-tárca alkalmazás érhető el okostelefonokon kriptovaluták vásárlásához és tárolásához. Sokukat kifejezetten a blokklánc-kezelőket célzó újdonsült felhasználók számára fejlesztették ki, és eligazítják őket a tranzakciós díjak, a biztonság és az adatvédelem terén.

Rengeteg kriptotárca és böngészőbővítmény létezik a blokklánc-alapú alkalmazások eléréséhez, amelyekkel elvégezhető a munka. Néhányuk az egyszerű e-mail címen és jelszón túlmenően fokozott biztonságot kínál egy tizenkét szavas hozzáférési magkifejezéssel. A tárca beállítása előtt a legfontosabb, hogy megbizonyosodjon arról, hogy az megfelel a használni kívánt platformon használt kriptopénznek. Ha egy tokent szeretnél a blokkláncon veretni, a felhasználóknak gázdíjat kell fizetniük. A gázdíj a felhasználó által a blokkláncon történő tranzakciók feldolgozásához és érvényesítéséhez szükséges számítási energia kompenzálására szolgáló fizetésre utal. A gázlimit az a maximális gázmennyiség, amelyet a felhasználó hajlandó egy adott tranzakcióra költeni.

A gázdíjak jelentősen ingadoznak a tranzakciók létrehozására irányuló kereslet szintjétől függően. Egy NFT verése lehet ingyenes. A választott piactértől függően azonban 10 és 100 dollár közötti összegbe kerülhet. A gázdíjak jelentősen olcsóbbak (átlagosan) hétvégén, amikor kevesebb ember bonyolít tranzakciókat, ami segít az NFT-rajongóknak, hogy alacsonyan tartsák a költségeket, ha több elemet veretnek. A több darabos pénzverés különbözik a dupla pénzveréstől, amely ugyanazt az NFT-t kétszer veri.

A felhasználók nem korlátozódnak arra, hogy az egyik NFT-piactéren már bevésett digitális terméket egy másikra vigyék, másodszor is bevéssék, és új NFT-ként újra eladják. A felhasználóknak szem előtt kell tartaniuk a hírnevükre gyakorolt összes lehetséges következményt, például a megadott NFT és a felhasználó által eladni kívánt bármely későbbi digitális elem leértékelődését, mivel a felhasználó hitelességét alááshatják. Ezért a kettős pénzverést úgy kell elkerülni, hogy egy láthatatlan kódot illesztünk be a digitális tétel fájljába, anélkül, hogy a tétel szabad szemmel történő megjelenését jelentősen befolyásolnánk.

Ezután a felhasználók letölthetik a kriptopénz-tárca alkalmazást mind okostelefonjukra, mind személyi számítógépükre, hogy hozzáférjenek az NFT eladási bizonylataihoz, mivel szükségük lesz arra, hogy legyen módjuk kriptót fogadni és hagyományos pénzre váltani, amikor csak akarják. Két fő módja van a kriptopénz készpénzre való átváltásának és végül bankszámlára való átutalásának. Először is, használhatsz harmadik feleket, például kriptotőzsdéket, ATM-eket és bankkártyákat. A második lehetőség egy peer-to-peer (P2P) platform használata. Mindkét módszer egyszerű és biztonságos. A peer-to-peer tranzakció használata azonban általában gyorsabb és anonimabb módja annak, hogy a kriptót előre meghatározott árfolyamon készpénzre cseréld.

Kövesd az NFT platform utasításait

Minden egyes NFT-piactérnek vannak konkrét utasításai, amelyeket a létrehozóknak követniük kell a nem megmagyarázható tokenek létrehozásához. Először is, a piactér általában arra kéri a felhasználókat, hogy töltsék fel az NFT-vé alakítandó fájlt egy címmel és egy rövid leírással. Ideális esetben az NFT platform felhasználóinak egy kis időt kell tölteniük a nonfungible tokenjeik adatainak kitöltésével és tökéletesítésével, hogy vonzzák a gyűjtőket és maximalizálják az alkotásaik eladási esélyeit. A digitális elem feltöltése után azt is ki kell választaniuk, hogy egyetlen tokent vagy gyűjteményt szeretnének-e veretni. Másodszor, az NFT-k értékesítésére két lehetőség van: fix ár vagy aukció.

A rögzített áras eladásnál a felhasználók megadják azt az árat, amelyen az NFT-t el akarják adni. Ez eléggé átlátható és közvetlen. Az aukció egy másik izgalmas módja az NFT-alkotások eladásának. A különböző NFT piactereken általában kétféle aukció érhető el. Az első típus az angol aukció, amely egy növekvő áras aukció, és a végén a legmagasabb ajánlat nyer. Az angol aukciónak van egy olyan formája is, amelyet időzített aukciónak neveznek, amikor minden tételre egy meghatározott időszak alatt lehet licitálni, és az időszak végén az a gyűjtő nyer, aki a legmagasabb ajánlatot tette, és megvásárolja az NFT-t. A második típus a holland árverés, más néven csökkenő árú árverés, ahol az ár addig csökken, amíg valaki meg nem vásárol egy NFT-t.

Ezután a felhasználók által választott piactértől függően meg kell határozniuk az NFT-jük kezdeti árát. Egyes piacterek egy jogdíjszázalékot is kérnek, amely a felhasználóknak járó összeget jelenti, amikor a jövőbeli gyűjtők eladják az NFT-jüket. A százalékos arány beállítása egyensúlyozás, mivel a magasabb százalékos arány több pénzt hoz neked eladásonként, ugyanakkor eleve elriasztja az embereket attól, hogy továbbértékesítsék a műveit, mivel kisebb valószínűséggel tudnak majd profitot termelni maguknak. Emellett lehetőség lesz a fájl tulajdonságainak, például az optimális felbontásnak és méretnek a megadására is. Végül a platform ellenőrzi a tokent, és ha jóváhagyják, akkor az készen áll az értékesítésre.

Az NFT-k népszerűsítése

Mindezek után a felhasználók dönthetnek úgy, hogy aktívan népszerűsítik a frissen vert NFT-alkotásukat. Az NFT promóciója a felhasználó NFT sajátosságaitól függ. Vannak azonban olyan alapelvek, amelyekre az alkotók odafigyelhetnek, mint például a vásárlók megértése vagy a promóciós stratégia hatékony kialakítása.

Az egyik leghatékonyabb promóciós technika a public relations, amely a közösségen belüli pozitív hírnév kialakítására utal az Önről és az NFT-kollekciójáról szóló kedvező információk megosztásával.

Emellett online hirdetésekkel is lehet népszerűsíteni, beleértve a hiánypótló újságokban való publikációkat és a kriptopodcastokban való megjelenéseket, valamint a közösségi médiában való promóciót. Ha az alkotók a legnagyobb gyűjtőket keresik, akkor érdemes a lehető legnagyobb közönséget megszólítani, és a közösségi média használata sokat segíthet, mivel a felhasználók megoszthatják a digitális tárgyaikra mutató linkeket a saját és az NFT piactér közösségi médiájában. A Twitter, a Telegram és a Discord már létrehozott kommunikációs csatornák a kriptoközösség számára, ahol a felhasználók személyes fiókokat hozhatnak létre ezeken, hogy népszerűsítsék NFT-jeiket, hírnevet teremtsenek és javítsák az általános ismertséget.

Következésképpen találkozhatnak néhány influencerrel és művésszel, akikkel együttműködhetnek, vagy népszerű újságírókkal, akik hajlandóak írni róluk és NFT-kollekciójukról. Az NFT-készítők számára a hűséges közösség kialakítása létfontosságú lehet a promóció szempontjából, mivel ezek az emberek folyamatosan támogatják őket, terjeszteni fogják a hírüket, befektetnek beléjük, és szívesen megvásárolják NFT-kreációikat.